Counseling helpt je te groeien als persoon, en dus ook als docent.

Pittig hoor, dat onderwijs

Vooropgesteld dat het onderwijs mooi en belangrijk werk biedt, zijn er verschillende aspecten in het onderwijs die, indien je er niet je eigen duurzame manier van omgaan mee vindt, al te zwaar kunnen gaan wegen. Het gevaar is steeds te veel te geven. Hoe houd je de balans?

Boos of onzeker voor de klas?

Je staat ieder dag, ongeacht hoe jij in je energie zit, voor een groep leerlingen. Jij probeert hen altijd in beweging te brengen, te sturen naar het doel dat op dat moment van belang is. Want onderwijs gaat ergens over. En je wenst het beste voor hen. Tegelijkertijd zit die groep niet altijd op jouw aanwezigheid en goede bedoelingen te wachten. Hoe ga je daar mee om? Voel je je niet gewaardeerd? Word je er onzeker van? Boos? Moedeloos?

Wanneer is het genoeg?

Je weet dat bij een baan in het onderwijs er wel eens werk in de avonden en weekends bij hoort. En dat doe je graag, want je wilt je werk natuurlijk goed doen. Maar als het werk nooit klaar is, wanneer is het dan goed genoeg? Kan je jouw werk begrenzen? Kan je tevreden zijn met wat je hebt gedaan, ook al zie je nog veel wat beter kon?

Voel je nog inspiratie?

Je bent dag in dag uit anderen iets aan het leren. Je bent gericht op hun ontwikkeling en probeert te inspireren. Je put daarbij uit al je kennis en persoonlijke ervarig. Hoe zorg je ervoor dat je jezelf hierin niet uitput, dat jij jezelf ook blijft ontwikkelen, inspiratie opdoet? Hoe blijf je vitaal en bewaar je het plezier in je werk?

Help jezelf, help de leerling

In mijn eigen ervaring als docent en begeleider van startende docenten zag ik steeds duidelijker hoe er voor docenten wel ondersteuning is bij allerlei didactische en pedagogische uitdagingen, maar weinig tot geen aandacht is voor de innerlijke belemmeringen en uitdagingen waar docenten mee te maken krijgen. Onterecht. Je doet niet alleen jezelf er tekort mee, uiteindelijk loopt ook de leerling er op een of ander manier tegen aan.

Groeien als persoon

Wanneer je als docent de belemmeringen in jezelf aanpakt en daardoor groeit als persoon, dan groeit jij ook als docent. Zo zou je misschien onterecht kunnen denken dat je niet (meer) geschikt bent als docent terwijl je eigenlijk een onderwijshart hebt. Iedereen heeft wel eens fase waarin het minder gaat, of misschien zelfs gierend uit de hand loopt. Dat is het ideale moment om te onderzoeken hoe het zit met jezelf en hoe je dat kan aanpakken. Hoe je anders kan denken en voelen in bepaalde sitiaties, zodat je niet meer je innerlijke evenwicht hoeft te verliezen.

Innerlijk evenwicht

As je innerlijke uit balans bent, dan bouwt stress zich sneller op en ben je extra gevoelig voor allerlei triggers: een leerling die niet luistert, een collega die iets anders wil, een vraag van een leidinggevende, een ouder die het ergens niet mee eens is, etc.

Behalve het hervinden van innerlijke rust is het dan ook zeer behulpzaam te onderzoeken hoe het komt dat jij hierdoor getriggerd wordt? Wat is er in jou dat zo geraakt wordt dat je niet anders kan dan steeds weer op dezelfde wijze reageren? Counseling helpt je dat op te sporen en aan te pakken. Zo wordt je niet alleen vrijer als mens, maar ook als docent.

Vertrouwen vinden in jezelf en grip krijgen op je probleem zodat je het kan aanpakken en veranderen.